Influence of linguistics in didactic materials for the Teaching of Portuguese as a foreign language: a Brazilian perspective

Authors

  • Francisco Gomes de Matos Universidade Federal de Pernambuco; Associação Brasil América

Abstract

This article evaluates several teaching materials for teaching Portuguese as a Foreign Language (Brazilian variety), focusing its critical analysis on the presence of Linguistics in several manuals.

References

Beaugrande, R. de. 1991. Linguistic Theory. The Discourse of Fundamental Works. Harlow: Longman.

Biaziolli, S.; Gomes de Matos, F. 1978. Português do Brasil para Estrangeiros. Conversação, Cultura e Criatividade. 2 volumes. São Paulo: Difusão Na- cional do Livro.

Bolinger, D. 1972. The influence of Linguistics: plus or minus. Tesol Quarterly 6(2): 107-121.

Bolinger, D.; Sears,D. 1982. Aspects of Language. New York: Harcourt Brace (3rd ed).

Camara, J. Mattoso. 1977. Dicionário de Lingüística e Gramática. Referente à Língua Portuguesa. Petrópolis: Vozes (25a. ed).

Celani, M. A. A; Moita Lopes, L. P. 1998. Língua Estrangeira. 5a. a 8a séries. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília DF: Secretaria de Educação Fundamental.

Crystal, D. 1992. An Encyclopedic Dictionary of Language and Languages. Oxford: Blackwell.

Florissi, S.; De Ponce, M. H. O; Burim, S. R. B. A. 1999. Bem-Vindo! A língua portuguesa no mundo da comunicação. São Paulo: Special Book Services.

Gomes de Matos, F. 1971. A Lingüística e o Ensino de Português como Língua Estrangeira. In: L. A. de Azevedo Filho (Org.). II Congresso Brasileiro de Língua e Literatura. Rio de Janeiro: Edições Gernasa/Artes Gráficas, 49-58.

Gomes de Matos, F. 1973. A influência de princípios da Lingüística em manuais para professores de inglês. Tese de doutoramento. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Gomes de Matos, F. 1976. Lingüística Aplicada ao Ensino de Inglês. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil.

Gomes de Matos, F. 1977. Posfácio. In: J. Mattoso Camara Jr. Dicionário de Lingüística e Gramática. Petrópolis: Vozes, 253-266.

Gomes de Matos, F.; Carvalho, N. 1984. Como avaliar um livro didático. São Paulo: Pioneira.

Gomes de Matos, F. 1992. Evaluating language teaching textbooks: an interdisciplinary approach. In: A. Helbo (Ed.). Evaluation and Language Teaching. Essays in Honor of Frans Van Passel. Bern: Peter Lang, 19-25.

Gomes de Matos, F. 1999. A Thesis 20 years on: Principles of Linguistics and the Theory-Praxis of the Rights of Language Learners. In: L. Barbara; M. Scott (Eds.). Reflections on Language Learning. In Honour of Antonieta Celani. Clevedon: Multilingual Matters, 105-121.

Gomes de Matos, F. 2002. Comunicar para o Bem. Rumo à paz comunicativa. São Paulo: Editora Ave Maria.

Henriques, E. R.; Grannier, D. M. 2001. Interagindo em Português. Textos e Visões do Brasil. 2 volumes. Brasília DF: Thesaurus.

Henriques, E. R. 2001. O livro didático e a pesquisa. Texto inédito. Disponibilizado eletronicamente, 35 pp.

Klobucka, A.; Jouët-Pastré, C.; Sobral, P. I.; Moreira, M. L. B.; Hutchinson, A. 2007. Ponto de Encontro. Portuguese as a World Language. New Jersey: Prentice-Hall.

Langacker, R. 1987. Foundations of Cognitive Grammar. Vol. 1: Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press.

Lima, E. E. O. F.; Pereira, M. I.; Ribeiro, M. C. M. R. B; Soares, S. M. 1994. Via Brasil. Português. Um Curso Avançado para Estrangeiros. Livro do Professor e de Respostas. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária.

Masip, V. 2000. Gramática de Português como Língua Estrangeira. Fonologia, Ortografia e Morfossintaxe. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária.

Richards, J. C.; Platt, J.; Platt, H. 1992. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Harlow: Longman.

Trask, R. L. 2004. Dicionário de Linguagem e Lingüística. São Paulo: Contexto. [Tradução e adaptação de Rodolfo Ilari].

Published

2018-05-16