Portuguese children's awareness of phonological constituents: stabilisation order

Authors

  • Catarina Afonso Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa; Centro de Linguística da Universidade de Lisboa
  • Maria João Freitas Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa; Centro de Linguística da Universidade de Lisboa

Abstract

The main goal of this paper is to contribute with empirical data for the identification of the order of availability of phonological constituents in the development of phonological awareness. For this purpose, the main study was based on 49 children, 22 1st graders and 27 3rd graders. To achieve our goal, the same segmentation task was used for the different phonological units: segments, syllable constituents, syllables and words. Success rate was the quantitative measurement used; comparative analyses for groups and tasks were performed; the types of errors in the sample were analyzed through the software SPSS 17.0. The following rising scale of complexity was attested for 1st graders: segmentation of words into syllables (79,7%) >> segmentation of sentences into words (41%) >> segmentation of syllables into syllabic constituents (0,9%) and segmentation of words into segments (0,1%). For 3rd graders, the following rising scale of complexity was attested: segmentation of words into syllables (98,3%) >> segmentation of sentences into words (78%) >> segmentation of syllables into syllabic constituents (60,7%) >> segmentation of words into segments (20,5%).

References

Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge, MA: MIT Press.

Adrián, J. A., Alegria, J., & Morais, J. (1995). Metaphonological abilities of Spanish illiterate adults. International Journal of Psychology, 30(3), 329-351.

Afonso, C. (2008). Complexidade prosódica e segmentação de palavras em crianças entre os 4 e os 6 anos de idade. Dissertação de Mestrado em Terapia da Fala apresentada à Universidade Católica Portuguesa.

Afonso, C. (2015). Complexidade Prosódica – tarefas de consciência fonológica em crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico. Tese de Mestrado em Linguística para o Diagnóstico e Intervenção apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa.

Afonso, C., Gonçalves, A. & Freitas, M.J. (2014). A princesa ficou *adormir ou a dormir? Dados sobre a consciência da unidade palavra em Português Europeu. Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto, 9, 35-58.

Alegria, J., & Morais, J. (1979). Le développement de l’habileté d’analyse phonétique consciente de la parole et l’apprentissage de la lecture. Archives de psychologie, 183, 251-270.

Alves, D. (2012). Efeito das propriedades segmentais em tarefas de consciência segmental, de leitura e de escrita. Tese de Doutoramento apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa.

Alves, D., Castro, A. & Correia, S. (2010). Consciência fonológica – dados sobre consciência fonémica, intrassilábica e silábica. Actas do XXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 169-184.

Alves, D., Faria, I. & Freitas, M. J. (2010). O efeito das propriedades fonológicas do segmento em tarefas de consciência segmental. In Freitas, M. João, Anabela Gonçalves & Inês Duarte (orgs.) Avaliação da Consciência Linguística: Aspectos Fonológicos e Sintácticos do Português (pp. 19-44). Lisboa: Ed. Colibri.

Andrade, E. & Viana, M.C. (1993). Sinérese, diérese e estrutura silábica. Actas do IX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 31-42.

Anthony, J.L. & Lonigan, C.J. (2004). The Nature of Phonological Awareness: Converging Evidence From Four Studies of Preschool and Early Grade School Children. Journal of Educational Psychology, 96 (1), 43–55.

Antunes, C. F. (2013). Caracterização do nível de consciência fonológica em crianças de idade pré-escolar. Tese de Mestrado em Desenvolvimento e Perturbações da Linguagem na Criança apresentada à Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Setúbal.

Bernhardt, B., & Stemberger, J. (1998). Handbook of phonological development from the perspective of constraint-based nonlinear phonology. San Diego: Academic Press.

Buescu, H.C., Morais, J., Rocha, M. R. & Magalhães, V.F. (2012/215). Metas Curriculares de Português. Governo de Portugal: Ministério da Educação e Ciência.

Cardoso, S. (2011). Consciência de palavra em crianças de idade pré-escolar e escolar. Tese de Mestrado em Desenvolvimento e Perturbações da Linguagem na Criança apresenta à Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Setúbal.

Cardoso-Martins, C. (1991). Awareness of phonemes and alphabetic literacy acquisition. British Journal of Educational Psychology, 61, 164-173.

Cardoso-Martins, C. (1995). Sensitivity to rhymes, syllables, and phonemes in literacy acquisition in Portuguese. Reading Research Quarterly, 30(4), 808-826.

Carvalho, A. (2012). Avaliação de um programa para estimulação da consciência fonológica em contexto escolar. Tese de Mestrado em Didática da Língua Portuguesa apresentada Escola Superior de Educação de Lisboa.

Castelo, A. (2012). Competência Metafonológica e Sistema Não Consonântico no Português Europeu: Descrição, Implicações e Aplicações para o Ensino do Português como Língua Materna. Tese de Doutoramento em Linguística Educacional apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa.

Castles, A., K. Wilson & M. Coltheart (2011). Early orthographic in

Chaid, D.J. & Dickson, S.V. (1999). Phonological awareness instructional and assessment guidelines. Intervention in school and clinic, 34(5), 261-270.

Chaney, C. (1989). I pledge a legiance tothe flag: Three studies in word segmentation. Applied Psycholinguistics, 10(3), 261-282.

Crenite, P. A., Buso. E.M., Magalhães, F.F. & Jorge, T.M. (2008). Análise do desempenho nas provas de consciência fonológica de alunos de segunda, terceira e quarta séries com baixo desempenho em leitura e escrita. Salusvita, Bauru, 27(1),7-17.

Cunha, V. L. O. e S. A. Capellini (2009). Desempenho de escolares de 1ª a 4ª série do ensino fundamental nas provas de habilidades metafonológicas e de leitura – PROHMELE. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 14 (1), 56-68.

Duncan, L. G., Castro, S. L., Defior, S., Seymour, P. H., Baillie, S., Leybaert, J., Mousty, P., Genard. N., Sarris, M., Porpodas, C., Lund, R., Sigurdsson, B., Trainsdottir, A., Sucena, A. & Serrano, F. (2013). Phonological development in relation to native language and literacy: Variations on a theme in six alphabetic orthographies. Cognition, 127(3), 398-419.

Fikkert, P. (1994). On the acquisition of prosodic structure. Ph.D. Dissertation, HIL dissertations 6, Leiden University. The Hague: Holland Academic Graphics.

Fox, B & Routh, D. (1975). Analyzing Spoken Language into Words, Syllables, and Phonemes: A Developmental Study. Journal of Psycholinguistic Research, 4 (4), 331-342.

Freitas, M.J. (1997). Aquisição da estrutura silábica do Português Europeu. Tese de Doutoramento em Linguística Aplicada apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa.

Gonçalves, F. (2004). Riqueza morfológica e aquisição da sintaxe em Português europeu e brasileiro. Tese de Doutoramento apresentada à Universidade de Évora.

Goswami, U. (2008). The development of reading across languages. Annals of the New York Academy of Sciences, 1145(1), 1-12.

Guasti, M. T. (2002). Language acquisition: The growth of grammar. MIT Press.

Hoien, T., Lundberg, I., Stanovich, K.E. & Bjaalid, I.K. (1995). Components of phonological awareness. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 7, 171-188.

Jakobson, R. (1941/1968). Child Language, Aphasia and Phonological Universais. The Hague: Mouton.

Karpova, S. N. (1955). Awareness of the word composition of speech in the preschool child. Voprosy Psikhologii, 1, 43-55.

Leitão, G.A. (2013). Caracterização do nível de consciência fonológica em crianças de idade escolar. Tese de Mestrado em Desenvolvimento e Perturbações da Linguagem na Criança apresentada à Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Setúbal.

Liberman, I.Y, Shankweiler, D., Fisher, F.W & Carter, B. (1974). Explicit syllable and phoneme segmentation in young child. Journal of Experimental Child Psychology, 18(2), 201-212.

Martins, B. D. (2010). Preditores da aprendizagem da leitura e da escrita: comparação entre dois testes de consciência fonológuca utilizados em fase pré- escolar. Tese de Mestrado em Psicologia Clínica apresentada à Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.

Mateus, M. H., & d’Andrade, E. (2000). The phonology of Portuguese. Oxford University Press.

Mateus, M.H., Brito, A.M., Duarte, I., Faria, I.H., Frota, S., Matos, G., Oliveira, F., Vigário, M. & Villalva, A. (2006). Gramática da língua portuguesa (7ª edição). Lisboa: Editorial Caminho.

McBride-Chang, C. (1995). What is phonological awareness?. Journal of Educational Psychology, 87(2), 179-192.

Morais, J., Alegría, J. & Content, A. (1987). Segmental awareness: respectable, useful and almost always necessary. Cahiers de Psychologie Cognitive, 7(5), 530- 556.

Nation, K., & Hulme, C. (1997). Phonemic segmentation, not onset< rime segmentation, predicts early reading and spelling skills. Reading Research Quarterly, 32(2), 154-167.

Nohales, P. S., & Giménez, T. M. (2014). Secuencia evolutiva del conocimiento fonológico en niños prelectores. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 34(3), 118-128.

Ouzoulias, A. (2001). L`émergence de la conscience phonémique: apprentissage sensoriel ou développement conceptuel?. In G. Chauveau (Ed.), Comprendre l`enfant apprenti lecteur: Recherches actuelles en psychologie de l`écrit (pp. 101-127). Paris: Éditions Retz.

Paulino, J.I. (2009). Consciência fonológica - Implicações na aprendizagem da leitura. Tese de Mestrado em Ciências da Educação apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

Pufpaff, L. (2009). A developmental continuum of phonological sensitivity skills. Psychology in the schools, 46(7), 679-691.

Rios, A. C. (2009). Competências fonológicas na transição do pré-escolar para o 1º Ciclo do ensino básico. Tese de Mestrado em Ciências da Fala e da Audição apresentada à Universidade de Aveiro.

Santos, A. C., Freitas, M.J. & Cardoso, A. (2014). CEPLEXicon - A Lexicon of Child European Portuguese. Lisboa: Anagrama (CLUL, FLUL).

Santos, M. & Pinheiro, M. (2010). Consciência Fonológica: Estudo Piloto do Protótipo de um Instrumento de Avaliação. Monografia em Terapia da Fala apresentada à Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Setúbal.

Selkirk, E. (1982). ‘The syllable’. ln H. van der Hulst & N. Smith (eds), The Structure of Phonological Representations (pp.337.383). Dordrecht: Foris Pub.

Silva, A. C. (1996). Avaliação de competências fonológicas em crianças portuguesas de idade pré-escolar. Análise Psicológica, 14(4), 553-561.

Sim-Sim, I. (1997). Desenvolvimento da linguagem. Lisboa: Universidade Aberta.

Sim-Sim, I. (2001). Avaliação da Linguagem Oral: um contributo para o conhecimento do desenvolvimento linguístico das crianças portuguesas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Stahl, S. A., & Murray, B. A. (1994). Defining phonological awareness and its relationship to early reading. Journal of educational Psychology, 86(2), 221-234.

Treiman, R. & Cassar, M. (1997). Can children and adults focus on sound as opposed to spelling in a phoneme counting task? Developmental Psychology, 33(5), 771-780.

Treiman, R. & Zukowski, A. (1991). Levels of phonological awareness. In S.A. Brady & D.P. Shankweller (Eds.), Phonological processes in literacy: a tribute to Isabelle Y. Liberman (cap. 6, pp. 67-84). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Treiman, R. (1985). Onsets and rimes as units of spoken syllables: Evidence from children. Journal of experimental child psychology, 39(1), 161-181.

Tunmer, W. E., Pratt, C. & Herriman, M. L. (1984). Metalinguistic awareness in children: Theory, research, and implications. New York: Springer-Verlag.

Tunmer, W., Bowey, J. & Grieve, R. (1983). The development of young children’s awareness of the word as a unit of spoken language. Journal of Psycholinguistic Research, 12(6), 567-594.

Valente, F. & Martins, M.A. (2004). Competências metalinguístcias e aprendizagem da leitura em duas turmas do 1º ano de escolaridade com métodos de ensino diferentes. Análise Psicológica, 1 (XXII), 193-212.

Velasquez, M. G. M. de C. F. (2007). Percursos desenvolvimentais de leitura e escrita: estudo longitudinal com alunos do 1.º Ciclo do ensino básico. Tese de Doutoramento apresentada à Universidade do Minho.

Veloso, J. M. (2003). Da influência do conhecimento ortográfico sobre o conhecimento fonológico – estudo longitudinal de um grupo de crianças falantes nativas do Português Europeu. Tese de Doutoramento em Linguística apresentada à Faculdade de Letras da Universidade do Porto.

Vicente, F. (2018). Impacto da Complexidade Silábica no Desenvolvimento Fonológico e na Aprendizagem da Ortografia em Português Língua Segunda nos 1º e 2º Ciclos do Ensino Básico Moçambicano. Tese de Doutoramento apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa.

Vigário, M. & Falé, I. (1993). A sílaba do Português Fundamental: uma descrição e algumas considerações de ordem teórica. Actas do IX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 465-478.

Vigário, M. (2003). The prosodic word in European Portuguese (Vol. 6). Berlin, New York: Mouton de Gruyter.

Vigário, M., Freitas, M.J. & Frota, S. (2006). Grammar and frequency effects in the acquisition of prosodic words in European Portuguese. Language and Speech, 49(2), 175-203.

Vigário, M., Martins, F. & Frota, S. (2004). Frequências no Português Europeu: a ferramenta FreP. Actas do XX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 897-908.

Vigário, M., Martins, F. & Frota, S. (2006). A ferramenta FreP e a frequência de tipos silábicos e classes de segmentos no Português. Actas do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 675-687.

Villalva, A. (2000). Estruturas Morfológicas. Unidades e Hierarquias nas Palavras do Português. Lisboa: FCG/FCT Schneider, W., Eschman, A., & Zuccolotto, A. (2012). E-Prime User’s Guide. Pittsburgh: Psychology Software Tools, Inc.

Vloedgraven, J. M., & Verhoeven, L. (2007). Screening of phonological awareness in the early elementary grades: an IRT approach. Annals of Dyslexia, 57(1), 33-50.

Wagner, R. K., Torgesen J. K. & Rashotte C. A. (1999). The comprehensive test of phonological processing. Austin: Pro-Ed.

Wood, C. & Terrell, C. (1998). Preschool phonological awareness and subsequent literacy development. Educational Psychology, 18(3), 253-274.

Published

2020-01-22