Chameleon identity of rock music. Careers, employability, and DIY in Portugal
Resumo
We know that currently, time is liquid and contemporary society is constantly changing. What is new today, tomorrow will cease to be, and it is up to us as a society to develop the ability to adapt to all these transformations that occur at all levels of our social life. In this sense, the recent field of the so-called creative industries has also undergone several transformations, especially with regard to music and the different ways in which it is interpreted and socially perceived by us. If, once, recording a record was the culmination of a lot of effort and hard work of a band or performer, nowadays with the technological evolution there are a lot of artists who can do it without leaving their home. And consequently, these transformations bring with them new ways of making music, as well as new roles for artists. However, will this adaptation to new social, economic, cultural and technological contexts be an easy task? And in what way(s) do musicians or performers experience this need for transition and adaptation? Also in Portugal, artists face all these issues and changes in the music field. So, they need to find strategies that help them to develop a chameleon identity necessary to provide continuity to their professional careers in the contemporary and challenging music industry. In this paper the methodology used is based on a documentary analysis (and consequent categorical content analysis) of different media and authors based on a collection of secondary and primary information - analysis of first-hand interviews.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2022 Todas as Artes

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
- Declaração de consentimento
- Declaration of Consent
- § Todos os trabalhos publicados na revista Todas as Artes são abrangidos pela Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Sob estes termos os autores conservam os seus direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, permitindo a publicação, reprodução, distribuição, exposição e armazenamento do trabalho a nível nacional e internacional e em todos os formatos, formas e meios de comunicação atualmente conhecidos ou a desenvolver no futuro, incluindo formatos impressos, eletrónicos e digitais.
- § Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- § Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.