SIMPLY LONGING FOR WILDERNESS.
FICTIONS OF NATURE PRESERVATION IN WESTERN POP MUSIC
Resumo
The individual and social longing for an intact and untouched nature is a core element of environmental crisis dynamics. To what extent is the reinvention of an authentic nature and of compatible lifestyles a theme of pop music? Can cultural production promote lacking communicative capacity to moderate environmental conflicts and sustainable living? This article reflects the societal dimension of pop music to examine its communicative potentials in processing the problem of environmental degradation and nature preservation. It is particularly the Western trope of wilderness, the idea of an unaltered, virgin nature, that deserves interest. With its origins in the 19th century land ethic, it still today offers an entry
to renegotiate fictions, norms, dreams and futures of nature in times of major environmental destruction and apocalyptic disasters. The selected songs show recent attempts to reconcile wilderness and modern life, staging the colonialist narration of the Noble Savage – the Indian as a wise steward of nature. These and similar ideas of wilderness, indigenous knowledge and compatible lifestyles address the core postulate of sustainability for global and intergenerational justice. The analysis of textual and sound regimes not only offers a hybrid mirror of political communication on sustainable development through politainment; it additionally permits to discover latent structures of social systems by unveiling conflict dynamics which are mostly ignored in the public discourse.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2023 Todas as Artes

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
- Declaração de consentimento
- Declaration of Consent
- § Todos os trabalhos publicados na revista Todas as Artes são abrangidos pela Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Sob estes termos os autores conservam os seus direitos de autor e concedem à revista o direito de primeira publicação, permitindo a publicação, reprodução, distribuição, exposição e armazenamento do trabalho a nível nacional e internacional e em todos os formatos, formas e meios de comunicação atualmente conhecidos ou a desenvolver no futuro, incluindo formatos impressos, eletrónicos e digitais.
- § Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- § Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.