La compétence culturelle et ses différentes composantes dans la mise en oeuvre de la perspective actionnelle : une problèmatique didactique
Resumo
« Intercultural competence », as it remains generally designed in language and cultures’ teaching, has been criticised, which we will briefly recall. It cannot, in particular, be opposed to the “cultural competence”, but must be considered one of its components; necessary in connection with two other components previously appeared in the discipline, trans- and meta-cultural approaches. A model of cultural competence complex enough must now include two additional components: multicultural and co-cultural because they are required by the two new issues emerged in the Common European Framework of Reference, namely living and acting together in a multilingual and multicultural Europe. The paper illustrates these new cultural issues in language and cultures’ teaching by presenting the example of a FFL manual the cultural approach of which aims to all these cultural competence components work all together.Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Intercâmbio - Revista de Estudos Franceses da Universidade do Porto aceita textos de diversa natureza: artigos, recensões, notas de leitura. Os textos poderão ser apresentados em francês ou em português.
Os textos apresentados terão de ser originais, assumindo os autores que não foram publicados, qualquer que tenha sido a sua forma de apresentação. Excecionalmente o Conselho de Redação poderá aceitar trabalhos já publicados, desde que considerados relevantes.
Os textos serão sujeitos a um processo de avaliação com vista à sua possível publicação. A direção de Intercâmbio - Revista de Estudos Franceses da Universidade do Porto, efetuará uma avaliação inicial que tomará em conta a relevância do texto face à linha editorial, a qualidade e o cumprimento integral das normas formais de apresentação estipuladas no presente documento