La séquence didactique!... Du “Alors” d’une histoire qui ne dit rien… au “Vraiment?”d’un récit (didactologique) bien (dé)terminé
Resumo
The adoption in this paper of the labovian formula « So what? ».That verbalizes the question asked in a narrative... that says nothing, allows us to stress that in language-culture class, students often ask the same question, because when asked what they have learned, they are unable to construct a narrative, since, as commonly say especially learners in secondary education in Portugal, most often, French Foreign Language classes-culture are disconnected. The didactic sequence of FFL and Culture class (French) has gone through different frames according to canonical methodologies that have prevailed in recent decades. In this paper, we propose, first, a brief flashback in order to understand the principles that are at the origin of this concept in education in languages, cultures, and then to show inconsistencies between the current discourse, especially of « programmatic order, on the class language-culture, which refer to high-performance technological resources, namely according to the relevant European educational recommendations and the classroom practices that adopt fast. At last, we propose a prototypical perspective of didactic sequences as didactic scenarios with a multimedia and multimodal feature in language-culture class, in order to allow the emergence of the phrase « Really? » instead of « so what? ».Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Intercâmbio - Revista de Estudos Franceses da Universidade do Porto aceita textos de diversa natureza: artigos, recensões, notas de leitura. Os textos poderão ser apresentados em francês ou em português.
Os textos apresentados terão de ser originais, assumindo os autores que não foram publicados, qualquer que tenha sido a sua forma de apresentação. Excecionalmente o Conselho de Redação poderá aceitar trabalhos já publicados, desde que considerados relevantes.
Os textos serão sujeitos a um processo de avaliação com vista à sua possível publicação. A direção de Intercâmbio - Revista de Estudos Franceses da Universidade do Porto, efetuará uma avaliação inicial que tomará em conta a relevância do texto face à linha editorial, a qualidade e o cumprimento integral das normas formais de apresentação estipuladas no presente documento