Escola Sem Partido and the (real) problems of Brazilian education: an argumentative analysis
DOI:
https://doi.org/10.21747/21833958/red12a4Palavras-chave:
Argumentation, Escola Sem Partido, Critical Discourse Analysis, Polemics, Brazilian EducationResumo
In this article, we aim to discuss about a rhetorical-argumentative strategy of using epistemic argumentative instances to delegitimize the Motivating Circumstances that are constitutive of the polemics concerning Escola Sem Partido (ESP). We use a text representative of the position contrary to the ESP that aims to reframe the Practical Problem concerning the possible needs for action that become relevant in the social sphere of educational practices. For this, we assume the Argumentation Theory, in particular the notions of macrostructure and functional configuration of epistemic argumentation (Toulmin, 2003[1958]; Toulmin; Rieke; Janik, 1984[1978]) and practical argumentation (Fairclough; Fairclough, 2012; Gonçalves-Segundo, 2019). More punctually, we assume the studies on Polemics (Amossy, 2016; 2014), Critical Discourse Analysis (Fairclough, 2003; Gonçalves-Segundo, 2018), in addition to the cognitive-functional discussion on Epistemic Positioning (Gonçalves-Segundo, 2020b; Marín-Arrese, 2011). We identified an articulation that, firstly, seeks to question the validity of the reading of the current state of affairs in the discourse of favorable positions to the ESP and that, secondly, challenges the Motivating Circumstances that justify the ESP proposal and that fuel controversial dissent. This, in turn, results in an attempt to reframe the Practical Problem, in order to seek to focus on topics and themes considered of paramount importance for the maintenance of an educational system that needs improvement.
Referências
Amossy, R. (2016). Pour une analyse discursive et argumentative de la polemique. In: E. Piris, & M. Ferreira, Discurso e Argumentação em múltiplos enfoques (pp. 113-128). Grácio Editor.
Amossy, R. (2014). Apologie de la polémique. Presses Universitaires de France.
Bakhtin, M. (2003). Os gêneros do discurso. In: M. Bakhtin, Estética da criação verbal. Martins Fontes.
Chilton, P. (2014). Language, Space and Mind: The Conceptual Geometry of Linguistic Meanin. Cambridge University Press.
da Silva, L. (2022). Explorando o Argumentário: uma análise lógico-discursiva do debate público sobre o Escola Sem Partido. [Dissertation]. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.
da Silva, L., Isola-Lanzoni, G., & Gonçalves-Segundo, P. (2021). A pandemia no discurso da ecologia midiática conservadora brasileira: uma análise argumentativa. In: D. Massmann, & E. Piris, A argumentação nos discursos sobre a pandemia da covid-19 (pp. 82-94). EDUFAL.
da Silva, L. (2019). Escola Sem Partido: categorização e construção de referentes em textos opinativos. In: P. Gonçalves-Segundo, A. Pedro, A. Oliveira, A. Marques Silva, G. Isola-Lanzoni, S. Kobayashi, & W. Weiss, Trajetórias teórico-metodológicas nos estudos do discurso (pp. 276-294). FFLCH.
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: textual analysis for social research. Routledge.
Fairclough, N., & Fairclough, I. (2012). Political Discourse Analysis: A method for advanced students. Routledge.
Gonçalves-Segundo, P. (2018). Discurso e Prática Social. In: R. Batista Jr., D. Sato, & I. Melo, Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. Parábola.
Gonçalves-Segundo, P. (2019). A configuração funcional da argumentação prática: uma releitura do layout de Fairclough & Fairclough (2012). EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, 2 (19), 109-137.
Gonçalves-Segundo, P. (2020a). The Functional Configuration of Epistemic Argumentation: Reframing Toulmin’s Layout of Arguments in a Multidisciplinary Perspective. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso [online], 15 (3), 236-266.
Gonçalves-Segundo, P. (2020b). Posicionamento epistêmico e argumentação: articulações entre evidencialidade, modalidade epistêmica e provas retóricas. In: E. Piris, & M. Rodrigues, Estudos sobre argumentação no Brasil hoje: modelos teóricos e analíticos (pp. 99-142). EDUFRN.
Gonçalves-Segundo, P., & Isola-Lanzoni, G. (2019). A Terra é plana?: uma análise da articulação entre argumentação epistêmica, multimodalidade e popularização científca no YouTube. Redis: Revista de Estudos do Discurso, 8, 84-121.
Goodwin, J. (2020). Should Climate Scientists Fly? A Case Study of Arguments at the System Level. Informal Logic, 40 (2), 157-203.
Grácio, R. (2010). Para uma teoria geral da argumentação: questões teóricas e aplicações didácticas [Dissertation]. Instituto de Ciências Sociais da Universidade do Minho.
Marín-Arrese, J. (2011). Effective vs. Epistemic stance and subjectivity in political discourse: Legitimising strategies and mystification of responsibility. In: C. Hart, Critical Discourse Studies in Context and Cognition (pp. 193-223). John Benjamins Publishing Company.
Oliveira, A., Storto, L., & Lanza, F. (2019). A educação básica brasileira em disputa: doutrinação versus neutralidade. Rev. katálysis, 22 (3), 468-478.
Perelman, C., & Olbrechts-Tyteca, L. (1971). The New Rhetoric: A Treatise on Argumentation. Translated by J. Wilkinson and P. Weaver. University of Notre Dame Press.
Rocha, R. (2020). Escola partida: ética e política na sala de aula. Contexto.
Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument. Cambridge University Press.
Toulmin, S., Rieke, R., & Janik, A. (1984). An introduction to reasoning (2a ed). Macmillan Publishing Company.
Volochinov, V. (1973). Marxism and the Philosophy of Language. Translated by Ladislav Matejka and I. R. Titunik. Harvard University Press.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2023 Lucas Pereira da Silva

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Os autores cedem à REDIS: Revista de Estudos do Discurso, o direito exclusivo de publicação dos seus textos, sob qualquer meio, incluindo a sua reprodução e venda em suporte papel ou digital, bem como a sua disponibilização em regime de livre acesso em bases de dados.